Footer-ul – element de design sau o necesitate?
Potrivit regulilor de webdesign, tot ce este in josul paginii nu este foarte important, iar aceasta regula este apreciata deopotriva de designeri, cat si de utilizatori. Elementele grafice din josul paginii nu sunt create pentru a atrage atentia, de aceea footerele sunt adesea uitate sau ignorate cand este realizat un design.
In realitate, majoritatea footerelor sunt plictisitoare si neinspirate. Designerii folosesc aceasta zona pentru a plasa lucruri pe care nu le-au putut integra in partea superioara a saitului, de ex: termeni de confidentialitate, butoane spre W3C, drepturi de autor, linkuri care trimit catre partea superioara a paginii si date de contact. Dar daca majoritatea designerilor ignora footerul, de ce sa nu-l folosesti tu? De ce sa nu folosesti footerul pentru a-ti impresiona vizitatorii, prezentand ceva cu totul inedit?
De ce sunt utile footer-ele?
In general, in footer sunt plasate: detalii de contact, adresa si harta site-ului, sectiunile principale, informatii succinte despre site sau despre creatorii acestuia. Totodata el poate contine si functii suplimentare, precum RSS, abonamente de informatii prin e-mail.
Cu toate acestea, putem utiliza, footerul ca si un element de design, perfect pentru a da o nota personala site-ului dvs. De exemplu, daca esti fan Seinfield, de ce sa nu plasezi un mic Kramer undeva langa datele de contact din footer? Astfel, cu un mic detaliu puteti sa va personalizati site-ul, reusind, in acelasi timp sa atrageti atentia vizitatorilor. Avand in vedere ca functia principala a footerului este de a completa layout-ul, de multe ori acestuia i se da o culoare ce apare in contrast cu celelalte culori dominante utilizate in site.
Rolul footer-elor a crescut semnificativ in design-ul blogurilor. Acum acestea contin ultimele postari, comentariile vizitatorilor, ultimele joburi adaugate, ultimele discutii de pe forum sau diverse linkuri. Din pacate, footer-ele sunt folosite destul de des pentru a insera spam SEO si reclame pop-up.
Unii designeri merg mai departe si plaseaza locul de navigare in partea de jos a paginii. In astfel de cazuri site-ul este impartit in doua sectiuni, partea de sus este axata pe continut, in timp ce in sectiunea de jos este plasata bara de navigatie.
Este clar ca rolul footer-ului este din ce in ce mai important si ca designerii sunt hotarati sa fac apel la acest element grafic pentru a reusi sa iasa in evidenta.
Eugen Mateescu
Admin