Google se schimba!
In ultimii 2 ani, Google a introdus diverse modificari in algoritmul motorului de cautare, dar a si lansat sau inchis diferite servicii.
Astazi, la implinirea celor 15 ani de la aparitie Google ne arata o schimbare majora de strategie.
De cateva zile discutam de faptul ca Analytics (serviciu oferit de google gratuit) ofera 100% not provided. In traducere, nu mai poti vedea in contul analytics, pe ce cautare ajung userii pe site-ul tau, implicit nu mai poti analiza conversiile!
Un serviciu gratuit, extrem de util pentru orice departament de marketing sau webmaster, care pur si simplu a disparut!
Solutii? Exista, dar nici pe departe atat de bune, cat sa ofere ceea ce toti ne doream = sa putem crea o strategie pentru fiecare proiect in functie de ce vor clientii!
In aceeasi zi, dar fara sa publice nimic, Google lanseaza Google Analytics Premium , un serviciu creat special pentru cei care au nevoie de conversii = noi toti! Un serviciu foarte util, foarte bun, creat si administrat de specialistii Google, care are o singura problema = pretul!
Faptul ca pretul este mare sau acceptabil, nu este momentan relevant. Ce conteaza este faptul ca Google a decis sa-si ofere serviciile contra cost! Si ce cost!
Cu siguranta vor exista pachete la preturi mai mici, agentii cu mii de conturi, etc., dar important este trendul. Google este o companie interesata de profit!
Orice actionar Google este incantat de aceasta strategie si oricare dintre noi, daca detinea o parte din Google, ar fi facut acelasi lucru! Asa ca orice discutie este subiectiva. Google este un business ca oricare altul si trebuie sa genereze profit.
Ce urmeaza? Usor de prevazut. Orice serviciu util devine contra cost, un cost calculat de cei de la Google, nu pentru a devenii un cost acceptabil, cat pentru a devenii un lux necesar.
Sa presupunem ca intr-o zi Google decide ca prima pagina din SERP = top 10 rezultate, sunt contra cost! sau ca prima pagina este doar pentru campaniile adwords = 13 rezultate platite!
Teoretic, pentru noi este un dezastru, dar practic, Google face ce vrea, cand vrea si cum vrea la el in curte! O sa fie moral, sau corect? Conteaza? Este un business.
Vrei sa primesti trafic de la Google? Platesti! Cat? Atat cat iti permiti!
Sa presupunem ca pentru cautarea "car insurance' Google decide ca pretul pentru loc 1 sa fie 1.000.000 usd lunar! Exista minim 5 companii dispuse sa plateasca acel pret! Si nu doar loc 1, cat primele 3! Sunt costuri de promovare, ca in orice afacere offline!
Suna ciudat, pare o tampenie, dar daca incercati pentru 1 minut sa va ganditi ca sunteti Google, nu mai pare asa de ciudat!
Google evolueaza = Humminbird
La 15 ani de la infiintare, Google isi schimba din nou algoritmul (dupa Caffeine in 2010). Noul algoritm este mai bun si mai rapid, este pregatit pentru viitor = cautarea vocala.
Atat pentru cautarea vocala cat si pentru cautarile "naturale" Google a lansat Hummingbird.
Un motor mult imbunatatit care stie sa ofere rezultate la cautari precum: " pensiunea sinaia cu piscina si loc de joaca", in loc de "cazare sinaia" sau "pensiuni sinaia". Google ne-a obligat sa cautam dupa cum stie el sa ofere rezultate, cand natural am cauta altceva. Cu noul update google stie sa raspunda la intrebari mai complexe, stie sa asocieze cuvinte, persoane, locuri sau documente. Google stie viitorul!
Google stie ca viitorul nu mai este PC-ul, este tabelta, smartphone-ul, tv-ul, masina sau ... Iar cautarile naturale sunt cele pe care creierul le dicteaza "vocal".
Google stie, doar ca userii inca nu stiu ca pot incepe o noua era de CAUTARE = cautarea naturala! Ceea ce vrei exact sa cauti, nu ceea ce-ti sugereaza google!
Cum o sa afle userii ca google stie! Simplu: iti sugereaza!
Google (internetul) nu mai este pentru oricine, nu mai este ieftin, nu mai este usor, etc.
Adapt, Evolve or you will die!
Cristian Butaru
Project Manager