Crearea unui site: Anul I
Saptamana trecuta, o fosta angajata si prietena ma roaga sa o ajut cu crearea unui site pentru un client. I-am raspuns simplu: te ajut cu consultata, site nu pot sa-ti fac pentru ca nu am timp efectiv si sigur clientul nu are buget.
Si de aici a urmat o discutie, care cred ca merita impartasita pe blog, astfel incat si alti proprietari de afaceri online sa inteleaga anumite detalii:
Vreau un site!
- Site de prezentare? (site simplu de prezentare a serviciilor unei afaceri)
- Un magazin online? (magazin online de produse sau servicii)
- Un catalog? (similar cu un magazin, dar fara preturi (adauga in cos), un mix intre prezentare si magazin)
- Un portal?
Initial un site de prezentare si ulterior un magazin online!
Un site de prezentare este dezvoltat pe o platforma CMS pentru astfel de site-uri: Wordpress, Joomla sau Drupal (cele mai populare). Daca peste 8 luni, clientul are nevoie de un magazin online, vechiul site este inutil, trebuie creat unul pe o platforma ecommerce : Magento, Cs-cart, Opencart sau Presta (cele mai populare).
Este foarte important ca orice persoana care isi doreste un "site" sa stie ce fel de site are nevoie in urmatorii 2-3 ani.
Nu are prea multi bani, e la inceput!
Un site trebuie gandit ca un sediu, birou sau magazin fizic, in functie de afacerea fiecaruia. Este imaginea acelei afaceri online. Daca in offline, cand cautam un spatiu de birouri sau unul pentru magazin, suntem atenti la detalii, zona, chirie, mobilier, aparatura, etc, cand ajungem online, toate acestea nu mai conteaza.
Are doar 10-15 pagini, cat sa coste?
Suntem in 2013 (in curand 2014), site-urile nu se mai platesc pe numar de pagini sau produse. Toate solutiile CMS ofera numar nelimitat (pagini, meniuri, produse, categorii, etc), deci pretul nu depinde niciodata de numarul de pagini.
Ce se plateste cand se achizitioneaza serviciile de "creare site":
- design
- programare (codarea)
- consultata
- continut (cand sunt necesare servicii de seo sau conversii)
Plecam de la premiza ca site-ul este creat pe o solutie CMS opensource si nu discutam de solutii "de la 0" pentru site-uri de prezentare sau magazine online.
Design: design-ul este exact imaginea pe care vreti sa o prezentati clientilor actuali si viitori. Comparati design-ul site-ului cu amenajarea sediului dvs sau a magazinului (din mall). Un site ieftin, nu se poate creea decat pe template (teme).
Programarea: Orice integrare a unui design, sau modificare, necesita programare. Programarea se poate face in graba sau corect. Un site ieftin, implica cod ieftin (rapid).
Pentru a intelege cat mai bine de ce design-ul si programarea sunt importante, adica exact ceea ce platiti la inceput, cred ca trebuie sa stiti etapele unui site in primul an de activitate:
- Creare site + continut
- Optimizare SEO
- Optimizare Conversii
1. Majoritatea celor care nu au experienta in online, aleg sa-si faca un site (magazin) ieftin, pentru ca "sunt la inceput". Exact ca si in acest caz (discutie).
Problemele apar imediat ce clientul are nevoie de trafic. Multi cred ca site-ul primeste trafic (vizitatori) implicit si nu trebuie sa "faca" nimic. Un site, este inexistent, daca nu este promovat. Mai multe detalii despre tipurile de promovare site gasiti aici.
2. De obicei bugetul doar pentru optimizare seo, este undeva la 500-700% fata de pretul unui site creat corect (de 5 ori mai mare).
Clientul acum are nevoie de trafic, asa ca ajunge la o agentie ce ofera servicii seo.
Primul lucru (esential) care se cere, este modificarea site-ului existent, iar de cele mai multe ori se propune, schimbarea lui completa. Modificarile costa mai mult decat site-ul in sine, asa ca este mai ieftin sa fie refacut. Refacerea site-ului sau modificarile, implica costuri, pe care clientul este obligat sa le plateasca.
Optional, alege si o campanie de promovare AdWords, iar in majoritatea cazurilor, trebuie sa modifice paginile promovate prin Adwords, pentru a beneficia de un "quality score" cat mai mare = cpc mai mic. In acest caz sunt necesare modificari, implicit costuri.
3. Dupa o perioada, site-ul primeste trafic iar clientul incepe sa inteleaga ce inseamna conversiile. Are nevoie de conversii cat mai bune, asa ca angajeaza servicii de optimizare pentru conversii. Indiferent ca este aceeasi agentie sau nu, optimizarea conversiilor implica din nou, design si programare = alte costuri.
Cele 2 etape sunt esentiale in evolutia unui site in primul an. Aveti un site (prezenta online), urmeaza sa va concentrati pe atragerea de trafic, prin promovare online si in acelasi timp, sau ulterior, pe optimizarea conversiilor. Ambele etape sunt obligatorii si depinde de site (design+ programare+continut).
Daca va propuneti o afacere online pe termen lung, trebuie sa intelegeti ca primele servicii, cele de creare site, sunt in majoritatea cazurilor o pierdere de timp si bani. Incercati sa va creeati o strategie pe termen lung si sa intelegeti ca in primul an de activitate, optimizarea seo (sau alte servicii de promovare site) si optimizarea conversiilor, sunt obligatorii si ambele depinde de site-ul dvs: design, cod si continut.
Un site se dezvolta in maxim 4-5 saptamani (3 zile pentru cele ieftine = cms+tema), urmeaza o perioada de optimizare care depinde de la nisa la nisa si imediat ce incepeti sa generati trafic, o startegie de optimizare a conversiilor. Toate cele 3 etape principale, sunt etape in strategia pentru primul an, a oricarei afaceri online.
Maria Calangiu Admin