Blog
2010 25 Mar

Alegerea unui domeniu de website

Acest post face referire la denumirile de domenii .com in general, dar povestea se repeta si la noi(.ro).

Cu mult timp in urma, dorinta unei afaceri era ca denumirea acesteia sa exprime clar serviciile oferite. Daca de exemplu ofereai servicii de transport marfa, era de ajuns sa iti alegi o denumire de genul International Business Transportation sau Transport International ca sa-ti poti castiga suprematia pe piata.

Insa odata cu trecerea timpului, a devenit destul de clar, ca anumite denumiri erau prea generice, si nu mai puteau crea un brand sau transmite un mesaj. De aici a aparut necesitatea folosirii unor denumiri care pot crea un brand si un mesaj. De aceea de ex, denumirea de "Jet Blue" e mult mai buna decat "Southwest" sau "Starbucks" e mult mai buna decat "Dunkin Donuts".

Si am ajuns la domenii. Intelegand necesitatea unor denumirii unice, o multime de persoane au cumparat milioane de domenii. Goana dupa aur a devenit goana dupa denumiri. Se cumpara orice e liber si poate avea un sens, pentru ca mai tarziu sa fie vandut celui care ofera mai mult.

Dar prin felul in care utilizatorii folosesc Google sau alte motoare de cautare, lucrurile s-au schimbat, iar mare parte din domeniile cumparate nu se vor mai vinde niciodata si implicit vor ramane nefolosite.

Daca cauti Jet Blue sau Ikea sau orice alt brand, e foarte probabil sa il cauti prin a scrie numele in search, decat sa icnerci sa ghicesti numele domeniului. In esenta, am mai adaugat un pas in felul in care cautam ceva online. (Cum altfel cineva poate gasi Del.ico.us?)

A detine domeniul perfect pentru afacerea ta, e un lucru bun, dar e mult mai important sa ai o denumire (nume) care e gasita in yahoo sau google cand cineva il cauta.

Flickr e un nume bun. Ca si 37signals. The design firm Number 17, nop. Answers, About, Hotels and Business sunt denumire misto, dar ce faci cand cineva uita sa adauge .com la sfarsit?

In incercarea de ati face un "nume" ca blogger, denumiri de genul Scoble sau Seth sunt preferabile decat "Mike's Blog".

Cauta un nume care apare cu cele mai putine cautari pe google, ideal 0 :)

Daca ar fi sa aleg intre o denumire de domeniu extraordinar bazat pe un cuvant unic si un cuvant deosebit dar care nu e perfect, as alege tot timpul varianta a doua.

Web 2.0 a adus o revolutie in crearea de denumiri. Adaugarea sau eliminarea anumitor litere, pastreaza sensul cuvantului dar ofera calitatea de denumire unica.

Structura cuvintelor, felul in care suna, felul in care se memoreaza...toate insumeaza o denumire buna. Starbucks e format din 2 cuvinte care nu au nici o legatura cu cafeaua. Dar in timp, felul in care suna, forma literelor si calitatea unica a cuvantului creaza denumirea perfecta.

Astea sunt sfaturile mele in alegerea unei denumirii (companie, domeniu, brand):

  1. Nu asculta parerile altora, prieteni, colegi, vecini.
  2. Nu folosi liniuta (-), punct sau orice alt format care trebuie explicat.
  3. Nu folosi o denumire greu de exprimat.
  4. Incearca sa fie cat mai simplu. Majoritatea traficului vine din linkuri, dar daca vrei ca vizitatorii sa-l retina, sa vorbeasca, sa scrie despre el, cauta o nume simplu.

In timp folosirea ca domeniu, brand a unei astfel de denumiri, nu se mai reduce la denumirea in sine, daca denumirea inseamna ceva sau nu, ci doar la cat de usor de retinut, cat de bine suna si cat de unic e.

Ultimele mele domenii pe .ro : mooka.ro, bigo.ro, costco.ro si in curand ro.ro. Suna ciudat? Sunt greu de retinut?  Nu sunt OK? Perfect! :)

scris de