Blog
2012 29 Feb

Dezvoltarea si Lansarea unui Magazin Online in Romania

Primim cateva cereri saptamanal pentru crearea unei "oferte" pentru un magazin online, si fiecarei cereri ii raspund simplu: ce buget aveti?

In peste 1 an de zile de activitate pe piata din Romania, am observat ca in proportie de 95%, nimeni nu are o strategie si bineinteles un buget pentru un magazin online. Majoritatea celor care doresc sa-si deschida un magazin online, sunt cei care ori au citit, ori au auzit ca "pe net" e usor.

Diferenta intr-un un magazin clasic si unul online ste foarte mica. Sa presupunem ca vrei sa-ti deschizi un magazin de haine.

  • Cauti locatia: in mall, la parterul unui bloc, intr-o piata, pe o strada.... in mediul online se traduce prin domeniu.
  • Te intereseaza chiria, si facilitatile oferite: online se cheama "hosting"
  • Iti amenajezi magazinul, ori dupa bunul plac, ori angajezi un arhitect: in online se cheama "design"
  • Iti angajezi personal, stabilesti turele, atributii, contabila, cont in banca, casa de marcat, pos..... in online se cheama solutie de magazin.
  • Aduci marfa si o arajezi in rafturi
  • ......
Similaritatile sunt foarte mari, ceea ce difera foarte mult este investitia. In online este mult mai mica. 

Problema este ca foarte multi cred ca mic = 100-500 euro, si ca daca platesc acesta suma pentru un magazin au rezolvat tot. Poti oare deschide un magazin fizic cu 100-500 euro, fara marfa? 

90% din magazine dau faliment in primul an de activitate! Si se pare ca nu inteleg de ce:) Pentru ca ati construit un chiosc de bloc pe care il numiti magazin!

Daca in mediul offline, toti sunt atenti la detalii, la locatie, la preturi, in mediul online nimeni nu da atentie detaliilor. Pretul conteaza. Investitie mica, profit mare, si daca se poate maine!

Sfaturile mele pentru cei care vor sa-si refaca magazinul, sau sa porneasca unul.

  • Alegeti-va domeniul cu grija, puteti opta pentru brand sau pentru exact math (ex: haineonline.com).
  • Cereti doar solutii complete open source: magento (> 10k produse), cs-cart, interspire sau presta-shop. Alegerea va apartine in functie de buget si de marimea magazinului (categorii, produse). O solutie open-source va scuteste de plati suplimentare, pentru orice modificare, si nu dati faliment cand firma de web design dispare!
  • Utilizati un design care va reprezinta, acordati aceeasi atentie design-ului cum acordati atentie unui magazin offline. Cum asezati rafturile, cum afisati reducerile, preturile.... ce angajati aveti! Design-ul genereaza conversia.
  • Folositi un server de hosting normal la inceput, si mariti resursele in timp, pana la un server de calitate. Va ofera navigare usoara cand aveti multi vizitatori.
  • Cereti garantie de 1 an pentru eventualele probleme, si garantia sa fie inclusa in contract.
  • Nu "optimizati" magazinul pe cuvinte generaliste. Folositi adwords pentru ele, si dupa o perioada de 2-3 luni, verificati conversia. Daca este buna, puteti incepe o strategie de optimizare.
  • Aveti mare grija cu agentia care va optimizeaza site-ul. Va poate distruge toata munca.

Pentru cei care nu au o idee despre ce buget ar fi necesar pentru un magazin, le ofer cateva sugestii.
  • Domeniu:  10-40 euro in functie de extensie.
  • Hosting 10-150 euro pentru primul an, urcat la 500 euro pentru un server bun, dar nu de la inceput.
  • Magazin online - 1-5.000 in functie de functionalitati si design. Orice magazin sub 1000 de euro, nu are "viata". Nu te poti astepta la un magazin ok, daca cei care il construiesc il creeaza la foc automat. Cu cat bugetul este mai mare, cu atat atentia la detaliu este mai mare. Incepeti cu un magazin de 1-2.000 euro pe o solutie open source, pe care o puteti actualiza si imbunatatii peste o perioada.
  • Optimizare pentru motoarele de cautare: intre 300 si 10.000 de euro, in functie de nisa. Anul 1 optimizati doar "fraze" si folositi campanii adwords pentru "cuvinte", pentru a putea stabilii conversia si necesitatea investitiei intr-o strategie seo de durata.
  • Stoc- aici decideti voi. Incepeti cu stoc mic, si pe baza statisticilor din lunile precedente, decideti ce fel de stoc aveti nevoie.
  • Plati- in Romania 95% se practica ramburs. Puteti oferii si optiunea de plata cu paypal sau credit card, ofera o imagine mai buna clientilor.
  • Transport - sunt peste 10 companii care va pot oferii livrare in 2 zile oriunde in Romania, macar sa aveti marfa pe stoc.
Nu exista ieftin si bun, este doar o fraza de SALES!
scris de

Cristian Butaru Project Manager