Blog
2015 21 Aug

Canale de promovare online pentru magazine online - raspuns

Acesta este un raspuns la analiza facuta de Mihai Vinatoru, intr-un articol destul de ok, postat aici:

Cele mai bune canale de promovare online pentru un site de e-commerce

Articolul lui Mihai isi propune sa analizeze pe baza datelor obtinute de la 3 magazine, cele mai bune canale de promovare online. Pe baza datelor a 3 magazine, exista cateva concluzii pe care le consider ok, dar care necesita date suplimentare, cat si concluzii pe care nu le consider ok si la care vreau sa adaug cateva raspunsuri.

Magazin 1. 

promovare magazin online 1

analize

Comentariile mele: Faptul ca un magazin are cel mai mare volum de trafic dintr-un canal, nu inseamna automat ca "se bazeaza" pe acel canal.

E foarte probabil ca acest magazin sa "se bazeze" pe PPC, dar campania sa nu fie creata si optimizata corect, sau clientul sa nu-si permita un buget prin care sa se poata "baza" pe PPC.

Traficul direct NU inseamna automat BRAND "persoane care cunosc site-ul (fosti clienti sau oameni care au auzit de brand) si intra direct pe el". Un ex: daca site-ul este EMD, de exemplu "cizme-dama.net", userul a vizitat site-ul in trecut si acum tasteaza in browser "cizme" (incercand sa caute cizme+ceva), i se sugereaza automat cizme-dama.net, cizme-ieftine.com, etc, iar foarte multi dau click = trafic direct. Dar asta nu e BRAND!

Traficul venit din Facebook este de doar 11%, pentru ca magazinul respectiv NU se promoveaza activ pe Facebook, iar rata de conversie a traficului depinde de magazin si ce fel de trafic are. Daca magazinul vinde tigari electronice si traficul din FB nu este un trafic PLATIT = targetat, rata de conversie poate ajunge si la 0.0001%. Rata de conversie din Analytics NU defineste intentia de cumparare, cat timp nu se specifica clar daca magazinul are campanii PPC, ce fel de campanii si CUM sunt setate si mai ales targetate.

Nu cred ca se pot trage concluzii doar din cifrele afisate, sau cel putin fara ca analiza sa ne ofere si alte date la care nu avem acces doar printr-un print screen la tabelul cu canale.

 

Magazin 2. 

promovare magazin online 1

analiza

Comentariile mele: Nu cred ca nisa "se reflecta in volumele efective de trafic", pentru ca in imaginea de mai sus, cel mai mare volum de trafic il are PPC-ul. 

Similar cu Magazin 1, NU NE PUTEM RAPORTA doar la valorile procentuale, pentru ca facem o GRESEALA majora. Fara alte date esentiale, nu putem analiza calitatea canalului si conversia efectiva.

Daca "Cel mai important calanal de promovare website pentru acest magazin online o reprezinta reclama platita, cu aproape 47% din traficul atras", inseamna automat ca site-ul "sta foarte slab" in organic = nu are o campanie seo importanta si prefera sa investeasca sume mult mai mari in PPC, investitie pe care eu o strategie gresita. Graficul arata "procentual" o conversie similara, implicit un trafic mai mare organic (seo), genereaza un volum mai mare de vanzari, pentru costuri MULT mai mici. Clientul nu intelege ce inseamna ROI pe canal de promovare, sau nu isi permite sa astepte sa urce organic si investeste masiv in PPC, in speranta unui profit rapid.

Concluzia este gresita "Concluzia: in acest caz, oamenii veniti din promovare Google organic au o comanda medie mai mare." Aici trebuie sa facem diferenta intre campaniile PPC si Organic, pentru ca diferentele sunt de cele mai multe ori esentiale.

Daca cautarea nu este de browsing (clientul compara si serviciile/produsele din alte site-uri), primul anunt (ppc) genereaza automat si conversia. 

Daca magazinul nu este creat corect, intuitiv si fara promovare buna (cum pare magazinul din acest studiu), sunt sanse mari ca traficul organic sa ajunga in pagini gresite si sa renunte dupa un timp la cautarea produsului/serviciului dorit, datorita experientei slabe cu magazinul. Pe cand in PPC ajunge direct in pagina dorita, de aceea pot aparea diferente de conversii. (Timpul petrecut pe site, este un factor care explica acest lucru: 2.06 la ppc, vs 3.23 la organic = clientul din organic sta mai mult pe site, poate cautand ceea ce vrea sa cumpere?), iar daca studiul prezenta si alte date, concluziile erau cu totul altele. 

Magazinul 2 are cea mai buna rata de conversie din Other (nu ni se spune ce reprezinta), urmat de Social (ppc sau organic?) si imediat de referral (afiliere?). Sunt foarte multe date necesare pentru o concluzie, iar la prima vedere eu cred ca magazinul 2 are probleme majore de promovare si de structura, de aceea nu sunt de aceeasi parere cu Mihai.

 

Magazin 3. 

promovare magazin online 1

analize

Comentariile mele: Eu cred din datele afisate ca Other este SPAM. Numarul de new users este enorm, daca other este newsletter. Dar e posibil sa ma insel, fara acces la alte date. 

Similar cu 2, cred ca acest magazin are probleme majore de strategie, datele sunt extrem de ciudate.

Traficul organic sta cel mai putin pe site (similar cu referral) si au cea mai mica rata de conversie = extrem de mica, sub 0.2%.

Other + Email = cel mai mare timp pe site si cea mai mare rata de conversie.

Un magazin destul de ciudat, nu cred ca merita o analiza, fara nisa si alte date oferite.

 

------ 

Pe langa faptul ca lipsesc si alte elemente esentiale in analiza, Mihai nu ia in calcul cateva elemente extrem de importante:

- este google analytics setat corect? Sunt incluse si comenzile anulate sau retur? Nu cred!

- comenzile telefonice sunt adaugate in magazin similar cu o comanda normala? Nu cred! 

- nisele pe care activeaza magazinele si gama de produse/preturi oferita.

 

scris de

Cristian Butaru Project Manager