16 tehnici SEO care iti pot dubla vanzarile magazinului online
Optimizarea SEO corecta a unui magazin online si optimizarea ratelor de conversie ale acestuia genereaza dublarea traficul si a vanzarilor pe termen scurt si mediu, pentru ca odata cu acestea creste si credibilitatea site-ului. Pe termen lung, o strategie de optimizare seo corecta impreuna cu un site optimizat pentru conversii, pot produce rezultate extraordinare, indiferent de nisa pe care activat. In promovarea unui magazin online exista multe variabile ce tin atat de site in sine, cat si de continutul acestuia si felul in care sunt categorisite produsele
1. Ce faci cu produsele care nu mai sunt in stoc?
Daca produsele vor fi disponibile mai tarziu, cea mai buna varianta este sa pastrezi paginile respective. Nu este indicat sa le stergi, sa le ascunzi, sa inlocuiesti produsele respective sau sa redirectionezi vizitatorii catre alte pagini pentru ca paginile respective au capatat deja vechime si credibilitate, iar in momentul in care produsul va reveni in stoc va trebui sa le creezi din nou. Eventual, poti adauga cateva produse asemanatoare intr-o lista cu sugestii pana cand produsul va fi din nou disponibil. Acest lucru este util si vizitatorilor – care vor aprecia detaliile de acest fel – insa ajuta si in procesul de optimizare pentru ca motoarele de cautare vor identifica o structura stabila si ordonata a hartii site-ului.
Am mentionat deja ca vizitatorii apreciaza detaliile. Asadar, pe langa lista de produse asemanatoare, este indicat sa le oferi si alte solutii. De exemplu, poti sa mentionezi pe pagina produsului cand va fi din nou disponibil pentru ca acestia sa stie cand sa revina pentru a il gasi; o alta optiune ce vine in serviciul clientilor este informarea acestora in momentul in care produsul este din nou in stoc impreuna cu un eventual cadou simbolic sau o reducere de pret. Aceste mici detalii imbunatatesc considerabil experienta clientilor, facandu-i sa revina si cu alte ocazii.
2.Ce faci cu produsele expirate sau care nu se mai cauta?
Se intampla uneori ca anumite produse (in special electrocasnicele, electronicele si produsele vestimentare) sa nu mai fie cumparate, fie pentru ca au aparut modele mai noi pe piata, fie pentru ca nu mai sunt la moda. In aceste situatii, magazinele pur si simplu sterg paginile, lucru ce este daunator pentru SEO pentru ca valoarea paginilor sterse se pierde; mai mult, vizitatorii care au pastrat pagina si revin vor primi un mesaj de eroare. In aceasta situatie, solutia optima depinde de cateva lucruri.
Daca produsul este inlocuit pe site de un model mai nou, redirectioneaza permanent pagina cu 301 catre noul produs. Astfel, pastrezi si valoarea de SEO pentru ca motoarele de cautare vor intelege ca vrei ca cea de-a doua pagina sa fie afisata in locul primei, si pastrezi si vizitatorii care au pastrat link-ul catre vechiul produs. Daca exista mai multe produse similare celui care nu mai exista si nu a fost inlocuit de un alt produs, poti redirectiona vizitatorii catre pagina categoriei acestora.
Nu exclude varianta pastrarii paginii respective, pentru ca se poate ca o parte din traficul paginii sa fie nu din partea persoanelor care doresc sa il cumpere, ci de la persoane interesate de informatii despre produsul respectiv. Chiar daca nu vei obtine profit efectiv in pastrarea paginii, traficul va ajuta site-ul sa creasca in valoare.
Link-urile pot fi reutilizate pentru un alt produs, doar daca produsele comercializate de magazinul tau online nu sunt definite de coduri de produs sau alte numere, pentru a pastra autoritatea paginii respective pentru noul produs. In ultima instanta, daca nu exista produse similare pe site si daca produsul nu va reveni in stoc, pagina poate fi stearsa permanent folosind statutul 410, care ii spune motorului de cautare Google ca pagina trebuie stearsa permanent.
3.Ce faci cu produsele de sezon?
Daca magazinul tau online comercializeaza produse de sezon, cea mai buna strategie este sa te concentrezi pe paginile categoriilor de produse; poti adauga link-uri interne catre pagina categoriei pe pagina fiecarui produs. Este indicat sa optimizezi paginile cu potential indiferent de sezon.
Comercializarea produselor sezoniere necesita uneori si o pagina de forma "In curand", care sa aiba continut nou si unic, date despre momentul lansarii unui produs si cum poate fi comandat inainte. Mai mult, daca este un produs popular precum un telefon sau un obiect vestimentar, poti adauga si un formular de social media pe site, pentru a lasa vizitatorii sa creeze o parte din continut si sa promoveze mai departe produsul respectiv.
Daca magazinul tau are produse care sunt inlocuite anual de un altul, cea mai ordonata varianta este sa incluzi anul in fiecare link (exemplu.ro/categorie/numeprodus2013), urmand ca mai apoi sa faci redirectionarea catre pagina noului produs (exemplu.ro/categorie/numeprodus2014).
4.Cum optimizezi paginile produselor noi?
Pentru optimizarea paginilor noi, este important ca informatiile prezentate pe pagini, structura site-ului si a link-urilor acestora sa fie ordonate. De exemplu, daca pagina principala a site-ului contine link-urile catre categorii, iar acestea contin link-uri catre toate produsele (inclusiv cele noi), motoarele de cautare vor indexa rapid produsele noi. De asemenea, este indicat sa incluzi produsele noi si pe prima pagina, unde vor fi usor de gasit si de identificat.
5.Ce ar trebui sa faci cu paginile fara continut, sau continut duplicat?
Tinand cont de dificultatea intretinerii unui magazin on-line, din ce in ce mai putine business-uri se concentreaza pe unicitatea continutului. Majoritatea copiaza pur si simplu descrierea produselor dintr-o baza de date impartita cu zeci de alti distribuitori, generand ulterior pagini duplicate. De asemenea, exista pagini in care informatiile despre produs sunt cuprinse dintr-o imagine; atunci cand Google scaneaza o astfel de pagina, nu identifica despre ce este pagina, relatia dintre aceasta si restul site-ului sau de ce ar trebui sa fie relevanta in cautari.
Pentru inceput, este imperativ sa adaugi continut UNIC pentru cele mai importante/vizitate pagini ale magazinului. Daca ai cont de Analytics, poti obtine foarte usor aceste informatii, precum si multe alte date legate de traficul, conversia si comportamentul vizitatorilor site-ului tau.
Apoi, concentreaza-te pe categoriile de produselor. Bineinteles, este imposibil sa creezi continut unic pentru sute de mii de produse; ce poti face, insa, este sa ordonezi site-ul cat mai logic, in categorii si sub-categorii, urmand ca mai apoi sa creezi descrieri unice pentru acestea. Creeaza o structura de link-uri interna curata, prin care iti imbunatatesti numarul de link-uri catre categorii si sub-categorii. Nu uita ca link-urile interne au o contributie semnificativa in felul in care Google indexeaza si creeaza conexiuni intre paginile site-ului.
Nu omite continutul generat chiar de vizitatori! De multe ori, social media face diferenta dintre pagina originala si cea duplicat. Impresiile si feedbackul clientilor va oferi credibilitate atat in fata motoarelor de cautare, cat si in fata potentialilor clienti, lucru care va creste considerabil vanzarile.
6.Cum se afiseaza descrierea si specificatiile tehnice ale producatorilor?
Dilema in aceasta situatie este ca, desi aceste informatii sunt utile cumparatorilor si creeaza o experienta pozitiva pentru vizitator, Google va identifica acest lucru ca si continut duplicat, lucru urmat cel mai probabil de penalizare. Cand rescrierea acestora nu este o solutie, pentru a evita penalizarea si a pastra si informatiile producatorilor poti integra social media pe pagina respectiva. Parerile si experientele vizitatorilor, precum si simpla implicare a acestora in discutie, vor fi de ajutor, prin crearea si publicarea de continut unic.
Cu toate acestea, o varianta mai eficienta este sa personalizezi continutul acestor pagini intr-un fel cat mai util vizitatorilor tai. Un paragraf despre utilizarea produsului, sau informatii despre livrare creeaza diversitate in cadrul paginii si sunt utile si vizitatorilor. Daca vrei sa impresionezi vizitatorii poti chiar sa adaptezi continutul duplicat la tonul site-ului tau, incercand sa oferi informatii usor de inteles,dar preluate din specificatii, lucru ce va crea o experienta deosebita fata de alte magazine online, iar informatiile vor fi mai usor de inteles.
7.Ce faci cu produsele de marimi sau culori diferite?
Exista multe cazuri in care acelasi produs in culori sau marimi diferite este identificat ca fiind continut duplicat, ceea ce duce la afisarea gresita in rezultatele cautarii si concurenta inutila intre paginile aceluiasi site. De asemenea, se intampla ca in cautare sa fie afisate pagini irelevante din cauza acestor variatii. Pentru acest lucru, este necesara o analiza a fiecarei pagini pentru a determina care sunt cuvintele cheie optime pe care trebuie facuta promovarea. Ulterior se recomanda folosirea tag-ului canonical pentru paginile similare (marime, culoare, capacitate, etc).
8.Ce faci cu paginile categoriilor?
Paginile de categorii, impreuna cu pagina principala sunt cele mai importante pagini ale unui site. Incearca sa le privesti ca fiind pagini principale (sau magazine separate), ce contin produse sau servicii de nisa, foarte asemanatoare.
Este indicat sa adaugi continut unic pe fiecare pagina a categoriei, insa incearca sa eviti sa formulezi aceste descrieri pe un sablon pentru toate categoriile. In schimb, le poti diferentia foarte usor prin evidentierea celei mai importante functionalitati ale categoriei respective, sau a brandurilor de produse existente.
Este important sa faci link-building pentru aceste pagini. Fie ca adaugi link-uri, cumperi advertoriale sau creezi un blog pentru continut, important este ca link-urile sa vina de pe pagini de calitate si care au continut cat mai relevant pentru magazinul tau online. Pentru a fi cat mai aproape de natural, evita sa adaugi link-uri doar catre pagina principala si include si paginile de categorii. Nu ignora social media! Ai nevoie de o strategie bine definita pentru link-urile distribuite pe Google+, Facebook, Twitter sau alte retele, si alege tag-uri specifice si relevante.
Un alt element extrem de important este forma link-urilor paginilor tale. Incearca sa fac link-urile cat mai sugestive pentru continutul paginilor, lucru ce va fi util si motoarelor de cautare (acestea fac legatura intre cuvintele cheie din link si continutul paginii), dar si vizitatorilor (care vor identifica o structura ordonata si intuitiva a site-ului). Cu toate acestea, ai grija sa nu exagerezi cu integrarea cuvintelor cheie in link. Forma link-urilor pentru pagina unui produs este de obicei exemplu.ro/categorie/subcategorie/produs, unde atat pagina categoriei, cat si cea a subcategoriei sunt disponibile. Bineinteles, aceasta structura nu trebuie aplicata daca exista produse ce pot fi incluse in mai multe categorii, pentru ca vei ajunge sa ai mai multe link-uri catre pagina aceluiasi produs. In situatia aceasta, e indicat ca link-ul sa fie de forma exemplu.ro/produs.
9.Cum construiesti link-urile interne ale magazinului?
Chiar daca link-urile interne sunt o metoda buna de a optimiza un site (on-site), plasarea acestora trebuie sa fie influentata nu doar de motoarele de cautare, cat si de comportamentul vizitatorilor. Din acest motiv, configurarea link-urilor interne trebuie atent planificata si necesita timp.
Pentru a oferi vizitatorilor context si informatii generale despre ce se regaseste in fiecare categorie si sub-categorie, este indicat ca sub-categoriile unei categorii sa aiba continut contextual, similar. De asemenea, un detaliu apreciat de vizitatori este adaugarea unui buton sau unui link de intoarcere la ultima sub-categorie in care se integreaza produsul sau pagina respectiva. Este important ca produsele sa fie structurate corect si intuitiv pentru vizitatori, pentru a crea o experienta pozitiva a acestora si pentru a oferi rezultate cat mai corecte in cautare.
Utilizati breadcrumbs (cale) pe toate paginile site-ului, create pe baza unei structuri logice si simple.
10.Continutul generat de utilizatori – rau sau bun?
Singura situatie in care continutul generat de utilizatori este daunator, e cand acestia nu sunt multumiti de produsele sau serviciile tale. Daca business-ul tau este serios si isi trateaza clientii cu respect si atentie, continutul generat de utilizatori este un mare ajutor din punct de vedere SEO.
Daca este integrat in paginile produselor, acesta poate "dezgheta" site-ul si paginile respective: parerile pozitive cresc rata vanzarilor, in timp se creeaza o comunitate de clienti, iar clientii potentiali sunt mai atrasi, datorita activitatii utilizatorilor reali.
Comunitatea de clienti este, poate, cea mai importanta, pentru ca acestia sunt cei care sustin business-ul tau. Testimonialele lor, articolele de blog despre experienta cu magazinul tau si alte marturii ale acestora sunt cele mai de succes elemente pentru a castiga increderea clientilor noi sau potentiali. Social media este o alta sursa de clienti si contribuie si ea la cresterea increderii clientilor in magazinul tau online. Integreaza butoane pe paginile produselor si incurajati clientii sa contribuie cu fotografii si continut in general. Noile reguli SEO necesita mai multa atentie asupra psihologiei vizitatorilor si comportamentului acestuia, si mai putina asupra aspectelor tehnice ale site-ului.
11.Cum integrezi SEO in partea de design?
In primul rand, trebuie sa intelegi ca web design-ul nu tine doar de partea vizuala, ci se imbina cu partea de e-commerce, SEO si optimizarea ratei de conversie. Un design si un continut de calitate duc la satisfactia clientilor, ce duce la cresterea vanzarilor si a profitului. Daca cele doua se imbuna armonios si toate paginile site-ului respecta o structura organizata si bine definita, fiecare pagina noua a site-ului va fi indexata rapid si va aparea in rezultatele de cautare.
In orice afacere, planificarea este cheia. Un proiect fara planificare, este un proiect esuat. Tehnicile de SEO trebuie integrate si puse in aplicare inca de la conceperea site-ului. Astfel, este mult mai usor sa creezi template-uri pentru categorii si subcategorii, care sa fie mai apoi promovate cu link-uri interne pe paginile produselor care le apartin.
Un magazin creat fara o planificare, devine mai devreme sau mai tarziu, un magazin car
Este important de stiut ca optimizarea unui magazin on-line este foarte diferita de optimizarea unui site de prezentare, pentru ca necesita cunostinte vaste in mai multe domenii: psihologia cumparatorului, optimizarea ratelor de conversie, design si dezvoltare de magazine, social media, marketing, copywriting, economie si experienta clientilor, precum si elementele de baza ale unui business.
Un alt detaliu de mare importanta este faptul ca la un magazin on-line se lucreaza in permanenta. Dupa dezvoltarea lui, acesta trebuie supus testelor pentru a observa care este varianta optima. Uneltele folosite sunt importante, insa si mai important decat acestea este consultanta: un consultant ce solicita preturi mai mari pentru serviciile sale ajunge sa fie de multe ori mai rentabil decat unul cu preturi medii, pentru ca ceea ce conteaza este obtinerea unui volum de vanzari cat mai mare.
12.Cum asociezi produsele similare?
Afisarea de produse similare pe paginile produselor poate sa creasca vanzarile; produsele sugerate trebuie sa fie relevante pentru produsul principal de pe pagina, ca sunt in stoc si ca afisarea este personalizata de la pagina la pagina.
Relevanta este criteriul cel mai important pentru ca aduce cele mai multe vanzari. Cu toate acestea, pentru a crea serii de produse sugerate pentru un client, trebuie sa faci referire la costuri, calitate si la preferintele clientului. Atentie, nu trebuie sa aglomerezi pagina produsului cu sugestiile! Pana la urma, vizitatorii au ajuns pe acea pagina pentru ca au fost interesati de produsul respectiv, deci el ar trebui sa ramana "vedeta".
13.Ajuta cu ceva caseta de search din site?
Cautarea interna este subestimata de majoritatea posesorilor de magazine online, sau chiar si de experti. Adevarul este ca, ignorand cautarea din site, magazinul pierde clienti. Exista persoane care nu gasesc un produs existent pe site fie din cauza unor greseli la tastare, fie pentru ca folosesc sinonime. Rezultatele cautarii interne ar trebui sa fie cat mai relevante si sa ofere o solutie vizitatorilor, ceea ce inseamna ca este indicat sa adaugi si cuvintele cautate in site atunci cand analizezi cuvintele cheie. De asemenea, nu uita sa adaugi atributul "noindex" paginii cu rezultatele de cautare.
Primul pas spre rezolvarea problemei este sa instalezi unelte ce iti permit sa urmaresti cautarile care se fac in search-ul site-ului tau. Daca observi ca un produs are semnificativ mai multe cautari decat celelalte, ia in calcul posibilitatea promovarii paginii respective in mod special, pentru ca este posibil ca aceasta sa nu fie gasita in cautarea Google.
14.Se optimizeaza imaginile si videoclipurile?
In primul rand, calitatea imaginilor si a videoclipurilor au o influenta deosebit de mare asupra perceptiei vizitatorilor. Imaginile profesionale interesante vor fi share-uite pe retelele de socializare, iar in timp vei putea atrage trafic chiar si din cautarea de imagini de la Google.
Daca lasam la o parte vizitatorii si ne referim strict din punct de vedere al SEO, imaginile si videoclipurile trebuie sa fie optimizate din punct de vedere al numelui si descrierii. Acestea trebuie sa fie concise si sugestive, pentru ca motorul de cautare sa asocieze termenii respectivi cu pagina pe care se afla imaginea sau videoclipul.
Daca ai doua imagini similare din punct de vedere calitativ, nu ai alta solutie decat sa le pui alternativ pe pagina produsului si sa observi mai apoi care dintre ele a obtinut rata de conversie cea mai buna.
15.Cum se procedeaza cu paginile produselor la reducere?
Pentru a evita ca Google sa identifice continut duplicat pe doua pagini ale site-ului tau (pagina originala de produs si pagina cu reducerea pentru acelasi produs), trebuie doar sa specifici URL-ul canonic in header-ul HTTP al paginii de produs care este redus; asta ii spune Google-ului ca este duplicat al unui alt URL si ca doar originalul trebuie sa apara in rezultatele cautarii, nu si acesta.
Varianta cea mai simpla este sa ai o categorie (sau mai multe) pentru reduceri, iar produsul sa-l adaugi in categorii multiple. Cand produsul este la reducere, il adagusi in categoria de reduceri, fara sa creezi o alta pagina pentru reducerea produsului respectiv.
16.Prin ce difera versiunea de Mobil a site-ului?
Traficul de pe smartphone-uri sau tablete a devenit prea important pentru a te lipsi de el. Pe anumite nise, traficul si ratele de conversie s-au dublat in urma lansarii variantei de mobil a magazinului.
Ce este de retinut privitor la variantele de mobil: in primul rand, ofera-le vizitatorilor ambele optiuni (mobil si desktop); in al doilea, cand unul dintre ei alege sa modifice aceasta optiune, directioneaza-l catre pagina pe care se afla, si nu catre pagina principala a site-ului.
Pentru varianta optima folosita de magazin pentru dispozitive mobile, aveti mai multe detalii aici.
Lunar trebuie sa:
- rulezi in mod constant analize de SEO, pentru ca internetul este un mediu dinamic, in care relationarea dintre pagini si site-uri este intr-o continua schimbare. Site-ul si codul din spatele lui se schimba, iar in timp ce un programator repara o eroare, poate crea inca 3. Daca optimizarea a dat rezultate si nu mai sunt modificari de adus, este suficient sa folosesti un framework pentru SEO strategic, ca sa te asiguri ca parametrii sunt in normal. Ideal este sa ai o colaborare lunara cu o agentie specializata in promovare online, care pe langa serviciile de promovare sa-ti ofere si servicii de audit sau dupa caz de optimizare a conversiilor.
- verifici datele din Google Webmaster Tools (este un instrument extrem de util pentru programatori), pentru ca ajuta la identificarea si eliminarea problemelor de SEO. De exemplu, cu Webmaster Tools, poti cauta paginile cu eroare 404 sau care nu sunt afisate corespunzator, sau poti vedea evolutia paginilor, a produselor si a site-ului in motoarele de cautare. Mai mult, pentru informatii complete (si complet gratuite) poti integra rezultatele Webmaster Tools cu cele din AdWords si din Analytics. Este important sa rezolvi problemele pe masura ce le descoperi, pentru ca erori in indexare sau continut duplicat pot atrage penalizari.
In SEO, este important sa intelegi ca analizele, datele si prioritizarea sarcinilor sunt de baza. Orice tehnica folosita de tine poate fi aplicata si mai bine, insa pentru asta trebuie sa studiezi rezultatele analizelor si sa intuiesti care sunt cele mai urgente activitati.
In SEO, printre cele mai importante lucruri este sa fii organizat si ordonat: fie ca e vorba de felul in care construiesti link-urile, de denumirile imaginilor sau de incadrarea produsului in categorii, motorul de cautare trebuie sa identifice un tipar dupa care se formeaza harta site-ului. Mai nou, se pune accent pe experienta vizitatorilor si psihologia acestora, mai mult decat pe detaliile tehnice ale optimizarii.
Incearca sa iti creezi un magazin online curat, cu continut unic, pagini si categorii bine structurare, in care navigarea se face mai mult intuitiv.
Cristian Butaru Project Manager