Blog
2014 18 Sep

Servicii SEO - cum sa te feresti de penalizari si tepe

80% din clientii pentru servicii seo in 2014 sunt proprietari de site-uri penalizate. Am considerat util un articol despre "cum sa te feresti de tepe si penalizari" cand alegi serviciile seo.

Serviciile seo sunt extrem de importante pentru orice afacere online, pot creste traficul, vanzarile si imaginea companiei foarte de mult, dar in acelasi timp pot ruina o afacere online.

Important: SEO este despre pozitii in rezultatele motoarelor de cautare si nu despre trafic. Traficul este foarte usor de generat, nu va lasati pacaliti de volumul de trafic, platiti doar pentru pozitii = trafic targetat.

(Daca va doriti doar trafic, il puteti obtine foarte ieftin, dar este inutil. Aveti nevoie de trafic targetat = pozitii de top pentru serviciile/produsele afacerii in rezultatele motoarelor de cautare)

Sunt 3 etape in procesul de achizitii a serviciilor de promovare online prin seo:

  1. alegerea agentiei sau a unui freelancer
  2. derularea unei campanii seo
  3. mentenanta

1. Cum aleg o agentie seo sau freelancer?

Prin recomandari si recomandari! 

De fiecare data oferta de servicii seo trebuie sa cuprinda 2 elemente esentiale:

  1. grupurile de cuvinte cheie (optimizarea se realizeaza pe grupuri nu pe cuvinte unice, ex: camere supraveghere, camere de supraveghere, camera supraveghere, etc si nu doar: camere supraveghere )
  2. perioada de timp necesara pentru obtinerea pozitiilor ofertate (ex: 2 luni pentru top 5, 7 luni pentru top 3)

Serviciile SEO se ofera intotdeauna pe baza de:

  • contract 
  • factura
  • rapoarte lunare

Oferta negociata se adauga obligatoriu in contract (sau ca anexa). Contractul trebuie sa contina paragrafe clare despre procesul de optimizare si mai ales despre raspunderea prestatorului (agentia seo). O agentie care are experienta adauga in contract clauze corecte si isi asuma daune in cazul in care clientul este penalizat.

"Nimeni nu ofera garantii!" este o afirmatie falsa!

Garantiile pentru serviciile seo se ofera prin contract. Nu se garanteaza pozitia exacta sau loc 1, dar se garanteaza pachetul (ex: top 5). Daca clientul plateste o suma pentru top 5 (loc 1-5), iar agentia nu il garanteaza prin contract, trebuie sa va ganditi de 2 ori inainte de semnarea contractului. 

Daca nu se pot garanta pozitii (1-3, 1-5, 1-10), atunci ce platiti efectiv? Povesti?

Pe langa modificarile on-page pe care clientul trebuie sa le aplice, cel mai important si sensibil serviciu este acela de link-building. Pentru client nu conteaza foarte mult link-urile obtinute prin campania seo, dar conteaza ca acestea sa nu genereze penalizare. Contractul trebuie sa includa un astfel de paragraf! 

2. Cum se desfasoara o campanie seo?

In fiecare luna, o data cu factura pentru luna viitoare, clientul primeste un raport cu pozitiile site-ului promovat si eventuale comentarii si sugestii pentru imbunatatiri (atat on-page cat si off-page). 

In cazul in care nu aveti o experienta minima despre serviciile seo, va recomand sa lucrati cu un consultant, care sa analizeze raportul primit. Astfel aveti ocazia sa opriti la timp orice campanie care nu genereaza rezultate si sa evitati sa fiti pacalit.

Important: Este recomandat sa opriti o campanie seo dupa minim 1 luna si maxim 3 luni, daca nu observati nici un fel de rezultat.

Serviciile seo au nevoie de timp, dar acest timp nu este nelimitat. Cat timp aveti un contract pe 6-7 luni, iar dupa 3 luni nu se intampla aproape nimic, trebuie sa opriti campania.

In cazul in care site-ul nu obtine rezultatele dorite, cereti o lista cu link-urile obtinute de site-ul vostru, de la agentie/freelancer si verificati-le. In cazul in care opriti campania, riscurile sunt minime de penalizare. Altfel, riscati sa pierdeti toata investitia in campania respectiva, la care se adauga alte costuri ulterioare pentru eliminarea unei penalizari.

In cazul in care site-ul este penalizat, pe langa pierderea totala a investitiei in campania seo si costurile cu eliminarea penalizarii Google, traficul catre site scade dramatic sau chiar dispare complet. In acel moment, afacerea online nu mai exista.

Ce inseamna o penalizare din punct de vedere financiar?

  • investitia in campania seo = pierdere
  • investitie in recuperarea site-ului = pierdere
  • 6-12 luni fara trafic organic = pierdere (recuperare penalizare + o campanie seo noua)

penalizare google

In functie de nisa si site, pierderea poate sa insemne zeci/sute de mii de euro. Daca site-ul isi revine, el nu-si revine niciodata la pozitiile initiale, pentru ca eliminarea unei penalizari (penguin) implica eliminarea unui procent important din link-urile site-ului. Dupa eliminarea penalizarii, urmeaza o alta campanie seo = alta investitie, ca sa va recapatati traficul initial. 

In cel mai rau caz, ati asteptat 6-10 luni ca sa obtineti pozitii in prima pagina, ati primit penalizare, asteptati inca 6-12 luni sa va reveniti, incepeti o campanie seo in paralel cu eliminarea penalizarii : aproximativ 2 ani!

Aveti 2 ani de pierdut?

 3. Mentenanta?

In momentul in care campania seo ajunge la maturitate = ati obtinut pozitiile platite, urmeaza perioada de mentenanta. Mentenanta este de aproximativ 20-30% din plata initiala pentru fiecare grup de cuvinte cheie.

Mentenanta inseamna ca site-ul primeste in continuare links, (citation, social media, reviews, content, etc./ depinde de tipul de servicii seo achizitionat) iar site-ul trebuie sa-si mentina minim pozitiile actuale. 

Concluzie:

  • nu platiti trafic, platiti doar pozitii in top 10 (locurile 1-3, 1-5, 1-10)
  • platiti optimizare pentru grupuri de cuvinte cheie si nu pentru cate un singur cuvant (riscati sa obtineti pozitii pe cuvantul cu cea mai mica concurenta si cel mai mic trafic)
  • cereti garantii si clauze pentru daune, prin contract
  • verificati lunar rezultatele
  • cereti doar link-uri de calitate
  • opriti campania daca aveti dubii despre calitatea link-urilor sau nu observati rezultate

In cazul in care nu aveti o experienta minima despre promovarea online, angajati un consultat, care sa verifice lunar raportul primit si link-urile. Pentru un cost de 30-50 euro, aveti garantia ca nu sunteti pacaliti si site-ul nu risca o penalizare.

scris de

Cristian Butaru Project Manager