Blog
2014 24 Mar

Magazin penalizat Google, renunt la domeniu si la site?

Este o intrebare destul de frecventa in ultimele luni, astfel incat consideram ca merita un raspuns pe blog, insotit de cateva exemple concrete (exemplele sunt reale, numele sunt generale).

Avem 4 exemple de site-uri (magazine online in cazul nostru) si cateva detalii minime despre fiecare.

Site A

Este un magazin online cu materiale de constructii. Site-ul a fost lansat in 2012 si ofera produse la nivel national. Datorita numarului mare de categorii de produse o campanie PPC implica o investitie foarte mare, asa ca au decis sa dezvolte o strategie SEO. 

Au angajat o cunostinta a unui angajat, pentru promovarea seo lunara a site-ului, la un cost foarte mic, fata de investitia efectiva in promovare adwords. Dupa mai putin de 4 luni de la inceperea strategiei SEO, site-ul incepe sa primeasca trafic organic pe diverse cuvinte cheie.

La inceputul lui 2013, site-ul dispare complet din cautari. Incep cautarile, discutiile si intr-un final site-ul ajunge la noi pentru un Audit. Site-ul are doua probleme majore: penalizare in Google si platforma ecommerce creata gresit.

In proportie covarsitoare site-ul era promovat prin link-uri gratuite. Peste 50% din profilul de link-uri provenea din comentarii pe forumuri din toata lumea, 30% din comentarii pe bloguri din toata lumea si restul de 20% erau in mare parte directoare web. Site-ul avea sub 1% link-uri naturale (care se pot considera naturale).

Site-ul avea zeci de mii de pagini indexate inutil, pagini duplicate si foarte multe pagini goale.

Se recomanda: eliminare penalizare + refacere magazin + strategie de seo. Costuri mai mari cu eliminarea penalizarii si refacerea magazinului, in comparatie cu creare unui nou magazin si alegerea unui nou domeniu. 

Recomandarea noastra: renuntarea la domeniu si la site si dezvoltarea unui magazin nou, curat si promovat corect.

Site B

Magazin online ce comercializeaza articole vestimentare (haine) si incaltaminte. Magazin lansat in 2011, promovat mult timp print campanii adwords. 

In 2012 proprietarul decide sa investeasca in promovarea site-ului. Se contracteaza serviciile unei companii de optimizare seo si ulterior se angajeaza o persoana pentru promovarea Social Media. La sfarsitul anului 2012 compania seo iese de pe piata si se contracteaza serviciile unei noi companii care ofera si serviciile de Social Media. 

Site-ul incepe rapid sa obtina pozitii in prima pagina in Google, iar in 2013 site-ul detinea deja pozitii de top pe majoritatea cuvintelor cheie. Traficul organic ajunge la 80%, iar in proportie de 9% site-ul obtine trafic direct sau cautari de "brand" (nume domeniu). 

In vara lui 2013 site-ul dispare complet din Google si vanzarile scad dramatic. Compania SEO ofera un audit si propune eliminarea link-urilor vechi, create de prima companie SEO. In ianuarie 2014, site-ul este inca penalizat, proprietarul concediaza mare parte din personal si cu afacerea aproape de faliment. 

In februarie 2014 suntem contactati pentru un audit si raportam problemele majore in strategia seo. La fel ca site-ul A, site-ul era promovat "cum se facea prin 2012", doar cu link-uri gratuite. Firma care se ocupa de SEO nu a eliminat nici un link, iar cererea de disavow facuta spre finalul lui 2013, continea doar aproximativ 20% din link-urile de calitate slaba. 

Magazinul era creat destul de bine, paginile indexate corect, structura in site acceptabila, continutul unic, etc.

Recomandarea noastra: renuntarea la domeniu, mutarea platformei pe un domeniu nou si curat si inceperea unei strategii seo de calitate.

Cererea de eliminare din google a continutului site-ului si inlocuirea primei pagini cu o pagina informativa despre mutarea site-ului pe domeniul nou si folosirea unui link nofollow. In acelasi timp am recomandat pentru o perioada de cateva luni folosirea promovarii adwords, pentru cautarile de brand (domeniu) pentru notificarea clientilor de aparitia noului magazin. 

Aceasta solutie ofera un nou inceput pentru magazin, pastrarea clientilor activi si a platformei (inclusiv continut).

Site C

Magazin online ce comercializeaza produse medicale si suplimente. Lansat in 2009 sub un nume de domeniu generalist. 

Magazinul a detinut pozitii bune pentru multi ani, cu trafic constant sau in crestere, pana in 2012, cand traficul era din ce in ce mai mic. Proprietarii decid investitia intr-o strategie SEO, pentru castigarea traficului pierdut. Se alege un freelancer cu referinte bune si site-ul incepe sa-si recapete traficul.

In 2013 site-ul isi pierde 90% din trafic si este pozitionat in pozitii foarte slabe (100+). Dupa analize si cautari, proprietarii ne contacteaza pentru un Audit.

Site-ul este penalizat pentru o campanie SEO agresiva, formata din foarte multe link-uri slabe. Pe langa profilul de link-uri foarte slabe, majoritatea link-urilor proveneau din tari din Asia si Rusia.

Site-ul pierduse trafic in 2012, datorita aparitiei si investitiei sustinute a mai multor magazine concurente. Site-ul detinea la vremea respectiva destule link-uri naturale si de calitate, ca sa fie pozitionat in pozitii fruntase.

In acelasi timp site-ul era indexat gresit, avand peste 100.000 pagini indexate, la un numar de 8000 produse si 100 categorii.

Recomandarea noastra: renuntarea la domeniu si la site.

Investitia in eliminarea penalizarii devine inutila, deoarece valoarea link-urilor de calitate era combatuta de costurile cu eliminarea penalizarii. Eliminarea tuturor link-urilor, oferea proprietarului doar un magazin online (creat gresit si cu design pentru anul 2000) pe un domeniu generalist, fara nici o valoare reala. 

Alegerea unui domeniu nou, a unei noi platforme performante cu un design modern (2014), ofera in schimb un start nou pe un domeniu curat.

Site D

Magazin Online ce comercializeaza o gama diversificata de cadouri. Magazinul lansat in 2010 sub un nume de brand, obtine rapid pozitii fruntase si implicit trafic organic. In 2011 clientul decide sa investeasca in seo si site-ul primeste penalizare spre finalul anului 2011 (penalizare manuala in decembrie 2011.)

Magazinul este vandut, iar noul proprietar cere un audit in 2012 si ulterior se platesc servicii de eliminare a penalizarii, fapt care se produce in urmatoarea luna. Datorita costurilor mari cu campaniile adwords si a conversiilor foarte mici, proprietarul decide refacerea design-ului si inceperea unei strategii SEO. Se contracteaza o agentie SEO si se decide crearea unei strategii de promovare pe termen lung, profesionala.

In noiembrie 2013 site-ul dispare din rezultatele Google. Agentia SEO ofera solutii de eliminare a penalizarii, iar site-ul reapare in pozitii codase (pag 5+ ). In martie 2014, proprietarul ne cere un Audit.

Site-ul avea un raport de link-uri acceptabile, link-urile vechi fiind de calitate foarte buna, dar link-urile noi (obtinute dupa 2012) erau in mare parte dintr-o retea mare de site-uri si forumuri. Eliminarea acestor link-uri a dus la revenirea site-ului si implicit la eliminarea penalizarii. 

Site-ul creat corect, cu un design modern, fara probleme serioase on-page sau in indexare.

Recomandarea noastra: pastrarea domeniului si a site-ului. 

Datorita link-urilor naturale de calitate, a vechimii domeniului si numelui de brand, investitia in eliminarea penalizarii si anumite modificari in site se considera acceptabile. Eliminarea profilului de link-uri nocive si o campanie seo cu link-uri de calitate, intr-un numar mic si constant, ofera magazinului stabilitate pe termen lung. 

Decizia depinde de la caz la caz

Daca aveti un site penalizat, cereti un audit  Aveti astfel posibilitatea sa decideti in cunostinta de cauza, daca se merita investitia in site-ul actual, sau este mult mai rentabil pe termen lung investitia intr-un magazin nou si o strategie seo de calitate (ce respecta regulile Google).

O campanie SEO va poate aduce beneficii pe termen scurt, beneficii care dispar in momentul unei penalizari. Google a decis sa elimine link-urile gratuite, astfel incat orice strategie seo pe baza de link-uri gratuite este motiv de penalizare mai devreme sau mai tarziu.

Analizati cu grija decizia pentru strategia SEO, pentru ca o strategie seo este obligatorie pentru orice tip de site si este un serviciu pe termen nelimitat. Daca ati ales gresit, e vremea pentru un nou inceput.   

scris de

Cristian Butaru Project Manager