Blog
2013 09 Nov

Piața de anunțuri online: Okazii vs Mercador vs Tocmai

Cu toții am observat două campanii media super agresive în ultimele săptămâni pentru Mercador și Tocmai. Ambele site-uri de anunțuri online cu o vechime de 3-4 ani (Mercador - iunie 2010, Tocmai - iunie 2009) pe piața din România, unde okazii face regulile de mulți ani.

Toate sunt site-uri de anunțuri online, diferența majoră fiind faptul că okazii percepe un comision pentru orice vânzare, iar mercador și tocmai sunt gratuite.

Monetizarea site-urilor de anunțuri online?

  • okazii: comision la vânzare (3-5%)
  • mercador și tocmai: anunțuri plătite (apar înaintea anunțurilor gratuite)

De ce o investiție atât de mare în publicitate offline?

Pentru că okazii este un brand online dezvoltat pe spam și spam și spam , iar Mercador și Tocmai nu au o autoritate atât de mare (dpdv seo), ca să-și permită trafic doar din google (natural).

Okazii este la nivelul maxim! În afară de modificările de design și creșterea comisioanelor, inovația lipsește cu desăvârșite. Așteaptă de ceva timp să vină ebay să-i cumpere, la fel cu emag aștepta (înainte de achiziție) poate să vină amazon să-i cumpere. Doar că, dacă un gigant decide să se extindă pe piața din România, nu cumpără, doar adaugă extensia .ro la domeniu (ebay.ro, amazon.ro, mobile.ro). Dar cu toții știm că acest lucru nu se întâmplă, deci au nevoie de un "exit strategy" sau de cineva genial care să inoveze și să știe să ducă afacerea "mai departe".

Mercador și tocmai sunt modele de business classifieds (anunțuri gratuite), cu site-uri în mai multe țări. Au nevoie de cât mai multe anunțuri gratuite, pentru ca vânzătorii să realizeze că dacă vor să vândă trebuie să plătească promovare (afișare la începutul listei cu rezultate). Cu cât mai multe anunțuri cu atât mai bine. Așa că toată această campanie media agresivă, are succes doar dacă numărul de anunțuri depășește numărul celor de pe okazii. Pentru mine, succesul este definit prin migrarea vânzătorilor de pe okazii pe cele 2 site-uri!

Depasesc mercador si tocmai, okazii?

  • ca numar de anunturi? DA, mai devreme sau mai tarziu, vor avea mai multe anunturi, pentru ca sunt gratuite.
  • ca incredere? NU, indiferent de numarul de anunturi, politica okazii forteaza cat de cat teparii sa plece de pe site, iar toti acestia ajung pe mercador si tocmai.
  • ca incasari? NU, cel putin pentru urmatorii 2-3 ani, okazii ramane inca locul unde cumperi.

Okazii a fost un brand de tepe, fakes si pentru multi, un site de evitat. In ultimul timp, am observat o schimbare in bine. Fac tot posibilul sa copieze ebay, de la design si pana la politica (customer service nu se poate copia si se simte:) ), iar acest lucru ii ajuta enorm. Din pacate doar copiaza, iar ca orice afacere care se respecte, inoveaza pe baza unor date in tara (tarile) unde activeaza. Okazii pare sa nu priceapa acest aspect, trebuie sa se "muleze" pe romani!

Cu cat mercador sau tocmai devin mai cunoscuti, cu atat teparii vor publica si mai multe anunturi. Ai nevoie de 2-3 tepe si incepi sa eviti mercador sau tocmai. Avantaj okazii!

Cred ca ambele site-uri, ajuta okazii sa-si schimbe imaginea de brand. Indiferent de campania agresiva, sunt totusi site-uri de anunturi gratuite, care se vor umple de tepe si tepari, schimband in bine perceptia despre okazii (fostul brand de tepe).

Sunt campanii rentabile pe termen lung?

  • Daca scopul lor a fost sa depaseasca okazii, cu siguranta NU. 
  • Daca scopul lor a fost sa-si creasca traficul si anunturile, cu siguranta DA.

Ambele campanii foarte bune, felicitari agentiilor. Site-urile in schimb sunt jenante, seo la fel, dar daca la site-uri au o scuza (target), dpdv seo nu au. Cu o investitie foarte mica, fata de bugetul offline, puteau devenii mult mai repede un brand online pe nisa de anunturi online.

Dar am dubii mari ca toata acesta strategie poate genera si profit. Suntem totusi in Romania, unde pe okazii se vand produse de mii de euro, dar efectiv se cumpara becuri de 5 ron.

Cred ca mercador si tocmai, la fel ca si mobile.de (au lansat si inchis mobile.ro) se vor inchide in urmatorii 2-3 ani. Indiferent de modelul de business abordat, Romania nu este o tara cu un potential atat de mare pentru astfel de site-uri. Concurenta este intotdeauna benefica, dar mentalitatea se schimba in zeci de ani.

Observ ca continua sa se laude cu traficul lunar, cifre inutile pentru un site de anunturi gratuite, fiind o investitie care trebuie sa genereze venituri. La fel ca si rol. ro (filme gratuite online), traficul este inutil daca nu este monetizat. Sa urmeze oare anunturi adsense pentru monetizare? 

Portocaliu, verde sau albastru?

anunturi online

Acum 4 ani am avut aceeasi initiativa cu mooka.ro. Un site care sa concureze cu okazii, dar care sa aduca inovatie pe piata din Romania. Ne-am oprit dupa numai 3 luni, cand am realizat ca monetizarea este extrem de mica, indiferent de volum de vanzari: vanzarile mari se comisioneaza ca becuri sau baterii:) Nu licita pe anuntul asta, liciteaza pe becul de 5ron, ca sa vezi produsul, poate nu-ti place!

Vanzatorii au acum 3 optiuni, pentru vanzarea produselor si conteaza foarte mult unde sunt cumparatorii! Daca oricare dintre cele doua site-uri reusesc sa ofere o conversie mai buna, succesul este de partea lor. Daca nu, okazii castiga trust, fara nici o investitie, indiferent de greselile pe care le fac in ultimul timp.

Cred totusi ca ambele campanii media, aduc un aport enorm de mare in cresterea pietei online.

Un site concurent okazii, este binevenit. Cu o strategie buna, pentru piata din Romania, poate culege exact ceea ce mercador si tocmai vor pierde, daca vor renunta la piata din Romania in urmatorii ani (este totusi o investitie care cred ca va avea un ROI dezastruos). Okazii oricum pierde zi de zi...

scris de

Cristian Butaru Project Manager